Retail

Kassasystem – en framtidsbransch

Investerarna intresserar sig för kassasystem

Kassasystemen är hetare än på länge, och detta märks inte minst i ekonomipressen. Nya lösningar presenteras hela tiden, och inte minst investerare och riskkapitalister har ögonen på denna bransch. 

Samtidigt som vi betalar allt mer på digital väg växer också farhågorna kring hur spårbara våra köp blir när de inte görs med kontanter. Den som ska välja kassasystem idag måste därför ta ställning till vilka betalmedel systemet ska acceptera. Vilka av följande är viktiga för verksamheten?

  • Kontanter
  • Kort
  • Swish
  • Apple Pay
  • Kryptovalutor som Bitcoin

Andra saker att ta hänsyn till är om kassasystemet ska kunna offline- och onlineförsäljning, om lagersaldot ska integreras i systemet (i princip ett måste om man säljer fysiska produkter). Ett kassasystem som har denna funktionalitet är Retail Management Hero. Läs mer om det systemet på https://www.expressretail.se/retail-management-hero-kassasystem.

Investerarna väljer kassasystem

När betalningarna sker på nya sätt öppnas en marknad för kassasystem som underlättar detta. Det finns många startups vars produkter på olika sätt hanterar betalningar. Det innebär också att investerare som letar startups får upp ögonen för moderna kassasystem. 

Ett exempel är Brightly Ventures, ett riskkapitalbolag som bl.a. investerat i följande verksamheter:

  • Acuminor, som utvecklar teknik för hantering av regulatoriska krav.
  • Openpayments, en öppen plattform för direktbetalningar genom Open Payment-direktivet.
  • Kaching, ett molnbaserat kassasystem som hanterar betalningar, inventarier och multikanalsförsäljning.
  • Perceptilabs, ett verktyg  för modellering och visualisering av komplexa AI-system.

Läs mer om Brightly och deras investeringar här

Kassasytem för pop up-butiker

En stark trend inom retail är s.k. pop up-butiker, där handlare som annars bara finns på nätet, eller på en annan ort, driver en fysisk butik på en viss plats under en kortare period. När lokaler står tomma blir denna typ av retail också intressant för fastighetsägare. Två företag, Splitgrid och Retail Knowledge, har gemensamt lanserat en satsning på just pop up-butiker. Via det gemensamma driftbolaget Space Invaders kommer man att tillhandahålla kassasystem, integrationer till Splitgrid, betalmetoder och bemanning av säljare och butikschef. Läs mer om satsningen här.